Kwelder Wierum groeit weer door rijshouten dammen

22-09-2025
267 keer bekeken

De rijshouten dammen, die in 2024 door Rijkswaterstaat bij de kwelder in Wierum geplaatst zijn, lijken de kwelder goed te beschermen. Dit blijkt uit de eerste meetresultaten die recent zijn opgeleverd. 

Tussen de gerenoveerde dammen is in slechts 1 jaar tijd tussen 10 en 35 cm sedimentatie opgetreden. Ook is er geen verdere erosie opgetreden van de kwelderrand. De dammen lijken daarmee hun werk te doen en zijn zelfs nog effectiever dan vooraf verwacht. Om deze conclusies met zekerheid te kunnen trekken zijn meer metingen over een langere periode nodig. Rijkswaterstaat laat daarom hoogtemetingen uitvoeren om de langdurige effecten van de maatregel in kaart te brengen.

Afbeeldingen

 
Cookie-instellingen