Daarmee verbetert de aan- en afvoer van water, de kwaliteit van het water en worden de vaarten tussen Dokkum en Wierum weer bevaarbaar recreatiebootjes. De ingedroogde bagger gebruiken we voor het verbeteren van de Waddenzeedijk tussen Ternaard en Peazens-Moddergat.
Voor de tijdelijke opslag van baggerspecie leggen we eerst, in september, oktober en november 2025, langs de trajecten vijf weilanddepots aan. Ook wordt een deel van de baggerspecie met vrachtwagens afgevoerd.
Waar gaan we baggeren?
We gaan delen van de vaarten Alde Peazens, Ferbiningskanaal, Ealsumer Feart, Jellegat, De Peazens en Wierumer Opfeart baggeren. Daarnaast worden er drie delen van de Dyksfeart gebaggerd: het deel ten oosten en het deel ten westen van Wierum en het traject tussen Holwert en Ternaard. In totaal wordt er bij dit project 22 kilometer vaart gebaggerd. Alle te baggeren trajecten staan met een blauwe lijn weergegeven op de onderstaande overzichtskaart. Op de kaart zijn ook de locaties van de vijf weilanddepots aangegeven. We noemen het totale baggerproject ‘Baggeren Dokkum-Wierum’.
Overzichtskaart te baggeren trajecten en weilanddepots:

De blauwe lijnen zijn de te baggeren trajecten, de rode lijnen geven de weilanddepots aan.
Grond voor dijkverbetering
Bij dit project gaan we het grootste deel (ongeveer 80 procent) van de ingedroogde baggerspecie gebruiken voor de verbetering van de Waddenzeedijk. Voor de verbetering van de dijk tussen Holwert-Ternaard, Wierum-Oost en -West en Paezens-Moddergat (een deelgebied van project 1DYK) is veel grond nodig. Zo maken we werk met werk, besparen we op de kosten voor de dijkverbetering en dragen we bij aan circulair en milieuvriendelijk bouwen.
We gaan baggeren met een baggerzuiger. De baggerzuiger pompt de baggerspecie vanaf het water door een kilometerslange drijvende leiding naar de vijf weilanddepots.
Meer weten?
Actuele informatie over het baggerproject vind je op de website: www.wetterskipfryslan.nl/dokkumwierum.